Επίσκεψη του Υφυπουργού Παιδείας κ. Μπαξεβανάκη στο σχολείο μας.
Με πολύ χαρά υποδεχθήκαμε στο σχολείο μας τον Υφυπουργό Παιδείας κ. Μπαξεβανάκη την Τρίτη 20/3/2018 συνοδευόμενο απο τον Περιφερειακό Δ/ντη κ Καλάργαλη, τον Δ/ντη Β/βαθμιας Λεσβου κ Καπιωτά και τον Προϊστάμενο Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης κ Αναγνώστου. Ο Υφυπουργός απλός και λιτός μετά την μικρή εισαγωγική ομιλία του άκουσε με προσοχή τις σκέψεις τους προβληματισμούς αλλά και τις προτάσεις του Συλλόγου εκπαιδευτικών μας δια στόματος του Δ/ντη κ.Μαδυτινού. Ακολουθεί η εισήγηση του κ Μαδυτινού:
Κύριε υφυπουργέ
Εκ μέρους του συλλόγου εκπαιδευτικών σας καλωσορίζω στην πόλη μας και στο σχολείο μας. Η επίσκεψη σας η οποία μας τιμά ομολογουμένως δεν έχει ξανασυμβεί ποτέ ανάλογη και πιστεύουμε ότι θα είναι εποικοδομητική αφού μας δίνει την ευκαιρία να σας εκφράσουμε απευθείας τις σκέψεις τους προβληματισμούς και τις προτάσεις μας για μια σειρά θεμάτων που μας απασχολούν. Θα χαρούμε δε ιδιαίτερα αν κάποιες έστω από τις προτάσεις μας δούμε να εφαρμόζονται στο μέλλον.
Καταρχάς δεν μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε τα πολύ θετικά βήματα που έχουν γίνει από το Υπ. Παιδείας σχετικά με την πολύπαθη τεχνική εκπαίδευση με το πρόγραμμα νέα αρχή στα ΕΠΑΛ την μαθητεία την προσπάθεια ενημέρωσης του κοινού με σκοπό την στροφή των μαθητών προς την τεχνική εκπαίδευση. Αναγνωρίζουμε επίσης και την προσωπική σας ευαισθησία για την τεχνική εκπαίδευση αφού και εσείς είσαστε γέννημα θρέμμα αυτής και την έχετε υπηρετήσει ενεργά για σειρά ετών.
Παρόλο αυτά είναι αρκετά αυτά που μας προβληματίζουν που θεωρούμε ότι θα μπορούσαν να βελτιωθούν που κάποια από αυτά ξέρουμε ότι είναι δύσκολο να γίνουν κάποια άλλα όμως είναι απλά διαδικαστικά και θα θέλαμε να σας τα διατυπώσουμε :
Πολυσχιδής τεχνική εκπαίδευση:
Να μην βάλουμε τις συνέχεις αλλαγές των προηγουμένων χρόνων στην τεχνική εκπαίδευση αλλά ακόμα και σήμερα η τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση παρέχεται από τα ΕΠΑΛ τα ΙΕΚ τις ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ η άλλων υπουργείων τα πρόσφατα καταργημένα ΣΕΚ, ΚΕΚ κ.α. Πόσο δύσκολο είναι η Τεχνική Εκπαίδευση να παρέχεται αποκλειστικά από μια δομή αυτή του Υπουργείου Παιδείας δηλαδή τα ΕΠΑΛ;
Θέματα Διοικητικής Λειτουργίας
• Δηλώσεις Προτίμησης Μαθητών: Όπως θα γνωρίζεται η προέλευση μαθητικού δυναμικού των Εσπερινών ΕΠΑΛ από χαμηλά κοινωνικό-οικονομικά στρώματα, κατά πλειοψηφικά ενήλικες, με την στερεότυπα τεκμηριωμένη εντύπωση ότι οι εγγραφές γίνονται παράλληλα με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς δηλαδή τον Σεπτέμβριο. Και δυστυχώς όπως θα γνωρίζετε οι παγιωμένες υποσυνείδητα απόψεις όπως αυτή «της τελευταίας στιγμής» του Έλληνα δύσκολα αλλάζουν. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την μεταφορά της περιόδου κατάθεσης των δηλώσεων προτίμησης σχολείου τον Μάιο θεωρούμε ότι θα δημιουργήσει ιδιαίτερο πρόβλημα και στις εγγραφές του σχολείου αλλά και στους ενδιαφερομένους για εγγραφή πολίτες οι οποίοι όταν θα έρθουν εκπρόθεσμα να εγγράφουν γιατί χρειάζονται πραγματικά το Πτυχίο η το Απολυτήριο δεν θα μπορούν γιατί ίσως δεν θα έχει δημιουργηθεί το αντίστοιχο τμήμα. Προτείνουμε την παράταση της περιόδου υποβολής της δήλωσης μέχρι τέλος Ιουνίου όπως ήταν και πέρυσι.
• Επί της διαδικασίας συμπλήρωσης της δήλωσης προτίμησης έχουμε τις παρακάτω προτάσεις: Πρόταση για αυτόματη συμπλήρωση του ονοματεπωνύμου του κάτοχου user name και password που κάνει την εγγραφή έτσι ώστε να εντοπίζονται όσοι πραγματοποιούν πολλαπλές εγγραφές. Λόγω ανυπαρξίας σταθερού τηλεφώνου και επομένως Internet-email από πολλούς μαθητες λόγο οικονομικής ανέχειας θεωρούμε ότι θα πρέπει στην φόρμα συμπλήρωσης να δημιουργηθεί θέση καταχώρησης κινητού. Επίσης καλά θα ήταν να υπάρχει η δυνατότητα προσθήκης σχολείων προέλευσης εγγεγραμμένων εκτός από αυτά που υπάρχουν με το προκαθορισμένο Drop list.
• Εγγραφές Μαθητών στο My school: Προβλήματα διπλό-εγγραφών από λανθασμένη καταχώριση στοιχείων (διαφορά στοιχείων αστυνομικής ταυτότητας & πιστοποιητικού γεννήσεως). Πρόταση για χρήση Α.Μ.Κ.Α. και αυτόματη εισαγωγή στοιχείων μαθητών.
• Αναθέσεις Μαθημάτων μόνο από τη Σχολική Μονάδα ΕΠΑΛ και όχι και από το Ε.Κ για τα Θεωρητικά & Εργαστηριακά Μαθήματα λόγω της διοικητικής δυσχέρειας που δημιουργείται (διπλά ωρολόγια προγράμματα, μη σωστή δήλωση των εκτιμώμενων κενών στα μαθήματα και επομένως λανθασμένη αποτύπωση των κενών, δυσχέρεια στον έλεγχο ορθότητας αναθέσεων).
Θέματα Εκπαιδευτικής – Παιδαγωγικής Φύσεως
• Μονιμοποίηση Αναπληρωτών Καθηγητών (π.χ στην ειδικότητα Αισθητικής Τέχνης δεν εχουμε κανένα μόνιμο καθηγητή) και έγκαιρη πρόσληψη αναπληρωτών καθηγητών για την αποφυγή χαμένων διδακτικών ωρών.
• Έγκαιρή αποστολή και συνέπεια στα Α.Π.Σ Μαθημάτων – Διδασκόμενα Εγχειρίδια – Μηχανογραφικά Δελτία Πανελλαδικών Εξετάσεων και οχι αλλαγές στα μέσα η στο τέλος της χρονιάς.
• Συγγραφή βιβλίων ειδικοτήτων εμπλουτισμένων με σύγχρονα δεδομένα από την κάθε επιστήμη. Και εμπλουτισμός τους διαδραστικά στο φωτόδενδρο
• Τόπος Εξέτασης Φυσικώς Αδυνάτων Μαθητών στη Λέσβο και όχι στην Αθήνα με το αυξημένο κόστος που συνεπάγεται.
• Μαθητεία: αύξηση του ηλικιακού ορίου των 24 ετών για λόγους ισονομίας αλλά και της επιτακτικής ανάγκης μεγαλύτερων μαθητών έστω και σε αυτόν τον μικρό βασικό μισθό της μαθητείας αλλά για την ίση δυνατότητα απόκτησης του πτυχίου επιπέδου 5 από τους ενήλικες μαθητές.
• Δεν εχουμε κατανοήσει επαρκώς τι παραπάνω θα προσφέρουν τα 2ετη τμήματα των πανεπιστήμιων όταν θα χορηγούν ακριβώς τον ίδιο τίτλο επιπέδου 5 με την ετήσια πιστοποίηση και μαθητεία;
• Δεν υπάρχει ακόμα πληροφόρηση για το είδος και την συνάφεια της Προϋπηρεσίας των 300 ημερομίσθιων των μαθητών των εσπερινών ΕΠΑΛ κατά την διάρκεια της φοίτησης τους έτσι ώστε χωρίς την μαθητεία να μπορούν να συμμετάσχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης. Πότε αλήθεια θα το μάθουν αυτό οι εργαζόμενοι μαθητες έτσι ώστε να φροντίσουν σχετικά;
• Επίσης σχετικά με την Προϋπηρεσία μαθητών των Εσπερινών ΕΠΑΛ κατά την διάρκεια της φοίτησης θα πρέπει να υπάρξει διευκρίνιση κατά πόσο μετράει στην επαγγελματική εξέλιξη για την αναβάθμιση της αδείας άσκησης επαγγέλματος τους αφού ήδη ο χρόνος αυτός όπως ανακοινώθηκε αναγνωρίζεται σαν μαθητεία
Σχετικά με το Νομοσχεδίου σε διαβούλευση «Δομές της εκπαίδευσης»
• Θητεία Στελεχών Εκπαίδευσης. Είναι δίκαιος και συνταγματικός ο αποκλεισμός των στελεχών στην ιδία θέση για πάνω από 2 θητείες; Ποια είναι η λογική αυτής της προωθούμενης διάταξης ;
Άλλες προτάσεις
• Διδασκαλία Γλώσσας και Μαθηματικών στην Α΄ τάξη. Προσθήκη ενισχυτικής διδασκαλιας μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών έστω και σαν μάθημα επιλογής.
• Λειτουργία ειδικότητας Θερμικών & Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και κομμωτικης τεχνης όπως εχουμε προτείνει δεδομενου ότι οι ειδικοτητες αυτές που υπηρχαν στην ΕΠΑΣ δεν ξαναϊδρύθηκαν όταν επανηλθαν οι ειδικοτητες της στο σχολειο μας, λογω μη υπαρξης αντιστοίχων καθηγητών σε διαθεσιμότητα. Ετσι οι ειδικοτητες αυτές δεν ξαναλειτουργήσαν αν και έχουν ιδιαίτερα αυξημενη ζητηση από μαθητες. Το ιδιο ισχύει για τον τομέα Δομικών εργων
• Επαναφορά Διδακτικού Ωραρίου εκπαιδευτικών στο καθεστώς πριν την αύξηση του κατά 2 ώρες.
• Λειτουργία του θεσμού των Πειραματικών Επαγγελματικών Λυκείων.
• Γραμματειακή υποστήριξη και διάθεση υπαλλήλων γενικών καθηκόντων στα σχολεία μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
• Επέκταση του θεσμού δικτύου βιβλιοθηκών στην Β/βαθμια όπως έγινε προσφάτως στην Α/βάθμια Εκπαίδευση
• Εξοπλισμός σχολείου με δια δραστικούς πίνακες κ.α
Ο Υφυπουργός απάντησε σε πολλές από τις προτάσεις – προβληματισμούς μας ως εξής:
- Όσον αφορά την περίοδο υποβολής των Δηλώσεων προτίμησης σχολείου αυτή θα διαρκέσει όπως και πέρυσι τουλάχιστον μέχρι τέλος Ιουνίου ενώ θα υπάρχουν και οι κατ’ εξαίρεση έγγραφες τον Σεπτέμβριο μέχρι την έναρξη των μαθημάτων σε όσα τμήματα έχουν ήδη εγκριθεί κατά την διάρκεια της προηγουμένης διαδικασίας.
- Για τις προτάσεις μας σε θέματα βελτίωσης της φόρμας των δηλώσεων προτίμησης μας δήλωσε ότι θα τις μελετήσει σχετικά ενώ σε σχέση με τις δυσλειτουργίες του my school σε θέματα διπλοεγγραφών μας είπε ότι αυτά θα λυθούν με την έναρξη λειτουργίας του ατομικού μητρώου μαθητή που έχει ήδη θεσπιστεί.
- Για τα θέματα μονίμων διορισμών η της επαναφοράς του ωραρίου μας είπε για τις γνωστές δεσμεύσεις της χώρας μας με βάση το μνημόνιο ενώ για τα θέματα σχετικά με τα βιβλία και τα ΑΠΣ μας είπε ότι είναι μέσα στα σχέδια του υπουργείου η αναδιάρθρωση των ΑΠΣ και η εγγραφή νέων Βιβλίων για τα ΕΠΑΛ. Επίσης σε σχέση με θέματα ενισχυτικής διδασκαλιας μας είπε ότι από την νέα χρονιά στο πρόγραμμα νέα αρχή στα ΕΠΑΛ υπάρχει σχετική πρόβλεψη και θα επεκταθεί σε όλα τα ΕΠΑΛ .
- Για το θέμα του ηλικιακού περιορισμού των 24 ετών στη μαθητεία αναγνώρισε το πρόβλημα και το γεγονός ότι η διόρθωση του με την ποσόστωση του 10% που θεσπίστηκε τελευταία για μεγαλύτερους των 25 ετών δεν είναι λύση και υποσχέθηκε ότι μελλοντικά θα αυξηθεί το ποσοστό αυτό. Ανέφερε δε ότι η μαθητεία κυρίως έχει θεσπιστεί για την απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας στους νέους, αλλά βέβαια η μη ισότιμη επέκταση της στους μεγαλύτερους είναι κυρίως θέμα διαφοράς ημερομισθίου για τους άνω των 24 ετών .
- Στο θέμα της ασάφειας που προκύπτει σε σχέση με την προϋπηρεσία 300 ημερομισθίων των ήδη φοιτούντων μαθητών ως προϋπόθεση για την συμμετοχή τους στην πιστοποίηση χωρίς το επιπλέον έτος της μαθητείας αλλά και γενικότερα σε ότι αφορά την αναγνώριση της προϋπηρεσίας των φοιτούντων μαθητών υποσχέθηκε ότι θα εξετάσει το πρόβλημα. Για το ερώτημα σχετικά με τον προτεινόμενο αποκλεισμό των στελεχών εκπαίδευσης από τρίτη συνεχόμενη θητεία απάντησε ότι οι «απόψεις διίστανται» αλλά έτσι και αλλιώς το θέμα είναι στην διαβούλευση και δεν έχει ακόμα ψηφιστεί.